Thursday, December 07, 2006

Naa er jeg her

Ja naa er jeg paa det forgjette kontinent og tro det eller ei men jeg har faktisk vaert her i over en maande allerede.
Jeg begynte med to uker spanskkurs i Buenos Aires, hadde en uke fri i Uruguai og fortsatte med to uker spansk i Ushuaia, og her er jeg altsaa naa.
Buenos Aires er En stor by for ei jente som vokste opp 15 km uten for tvedestrand sentrum. Totalt sett saa er det vel en 14 millioner som bor i Buenos Aires og ommegn, og slikt blir det store veier av, mange biler, mye forrurensing og ikke minst mye lyd. I argentina er de i tillegg glad i brede avenyer saa midt inne i Buenos Aires har de en 20 felts bred vei, og motorveien inn og ut har ikke mindre enn 18 felt. For aa vaere helt erlig saa var ikke det helt min ting, og den konstante duren som gikk som en trommel hele doegnet i den byen den gikk meg litt paa nervene. Det skal foroeverig sies at Buenos Aires er en spennende by og jeg opplevde den som en kulturell smeltedigel. Det er mennsker med alle farger og kulturelle bakgrunner som gjennspeiles i at gatene er oppkalt etter land og forskjellige land har faat en park oppkalt etter seg, som for eksempel placa Noruega. Det er aktiviteter for en hver smak og for den som liker bylivet kan Buenos Aires annbefales. Men for meg var to uker nokk i massevis. Jeg bode hos en veldig hygglig 60 aar gammel dame som fikk besoek av sin 40 aar gamle soenn hver dag, de tok godt vare paa meg. Jeg var og godt fornoegd med skolen og likte baade laerere og med studenter. Jeg tok nonen tango timer og det falt i mersmak.

Jeg dro til Uruguai for aa faa en liten pause fra bylivet og for aa lese litt spansk, og det var herlig. Jeg bodde i lille Colonie som er en liten koloniby rett paa andre siden av elva av Buenos Aires, men det er stille, fuglene synger og du lukter gress istede for eksos. Jeg var der i 4 dager og slappet av, floerta med de okale gutta og brukte de til aa praktisere spansk med. Tror det er de beste dagene jeg har hatt saa langt. Jeg tok ogsaa en liten tur til Hovedstaden Montevideo, bare for aa ha vaert der, det var helt ok men ikke veldig spessielt.

Etter det gikk turen til Ushuaia. For aa komme dit matte jeg totalt sitte 50 timer paa bussen og det er helt sant det var apsolutt ingen ting og se foer de site 2 timene. Det var flatt, flatt, flatt. Jeg saa noen sauer, et par hester og fugel i nye og ne utover det var det ingen ting bortsett fra vind og toerre gresstubber. I Rio Gallegos maatte jeg overnatte foer jeg kunne ta bussen videre. Rio Gallegos er en yterst kjedelig by og det er ingenting som skjer der, men jeg ble kjent med tre hyggelige israelske gutter som ogsaa skulle til Ushusia som jeg har hang sammen med en ukes tid inntil de dro i helga.

Ushaia er en sjarmerende liten by som er full av turister, jeg tror det er flere turister her en det det er innbyggere. Den ligger pent til mellom spisse fjell med snoe paa toppene og loevetannen blomstrer og lauet spretter sa her er det vaar med lange yse netter. Byen minner meg faktisk litt om Tromsoe for aa beskrive den paa enkles mulig maate. Det eneste jeg ikke liker med Ushuaia er at de ikke har esler her. Saa jeg maa nokk reise lit lengre nord foer jeg kommer igang med turen min og det gleder jeg med til

Spansken... vel den er det saa som saa med, spansk er ikke saa enkelt som det jeg har hoert at det er saa jeg faar bare ta tiden til hjelp og om noen maander skal jeg nokk klare og skravle i vei pa med folk her slik jeg pleier aa gjoere, og det blir bra for det er frustrerende og ikke kunne prate med folk.

Saa til helgen gaar turen videre og da blir neste stopp Chile.

Klemer fra Nora:)

4 Comments:

Blogger Silva said...

Jeg prøver å legge inn en hils til Nora

1:33 PM  
Blogger Silva said...

Det gikk jo! Utrolig. Flott Nora, så bra å høre at du har det bra. Hilsen fra Matteo og Olaf, de yngste Seveniuser i hele Norge:)

1:36 PM  
Blogger melinda said...

Hei Nora:-) Jeg prøver å sende deg en hilsen. Håper alt står bra til med deg! Utrolig flotte bilder og tekst. Masse lykke til, energi og gode tanker til deg der på andre siden av jorda:-) En varm god klem fra melinda

11:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

hallo my honneybonny !!
that is wonderful to see all these fotos and read, what I know quite well...this page is allways such an incredible rich "recuerdo" you know what I meen.
Thank you a lot for all the work you have with you blog !!! I is worth it, and you know it ;-))
whats on, how is it going with your "donkey" ??
un abrazo y un beso bien grande,
yours Magda

5:25 PM  

Post a Comment

<< Home