Thursday, December 28, 2006

Puerto Natales Desember 06


Jeg er som dere kan skjoenne av overskriften fortsatt i Puerto Natales. Jeg trives her, det er en rolig liten by og jeg bor paa en plass med mange artige, sproee men gode menneseker. Det er herberg som drives av en familie, familien er ikke stor men den har allikevel mange medlemmer. For i tillegg til familien bor den en gjeng med andre der. De er alle spessielle personligheter, enslige menn i forskjellige aldere med sine historier, de er som barn av familien hele hurven, saa jenta paa 8 har mange soesken, men de er alle voksne menn. Saa det er et litt anderledes herberg men en plass jeg liker godt, derfor har jeg ikke beveget meg videre enda, men om ikke saa lenge legger jeg ut paa veien igjen.

Julaften feiret jeg her i Natales paa herberget og det var en flott feiring. Jeg kunne ikke ha feiret en bedre plass naar jeg ikke skulle vaere hjeme. Paa formidagen moettes Dan fra Canada, Lorri som er norsk Amerikaner og jeg for aa lage julegroet med mandel. Vi fant ingen marsipangris men vi fant en veldig bra erstatning nemmelig en marsipan pigvin! Jeg viste ikke at det gikk ann aa bli saa glad paa grunn av en marzipan pigvin. Groeten ble god men det ble mye igjenn saa de siste dagene har jeg levd paa risgroet, riskrem og rislapper, saa naa gaar jeg bare under kallenavnet risjenta paa herberget. Paa kvelden var det fest. Vi var bare tre gjester men I tilleg kom det mange venner av familien saa det var en 18-20 stykker samlet. De hadde forbredt helstekt lam, ovnsbakt kylling og salater, og rundt ellve startet matgildet. Saa fantastisk deilig….Det var virkelig en god erstatnig for pinnekjoettet! Da matgildet var over var det som der hjemme tid for presanger. Det som gjorde kvelden saa fin var at vertskapet var saa flinke til aa inkludere alle og abslolut alle var tenkt paa og fikk en liten presang, til og med vi som gjester fikk en liten ting. Ikke stor men den varmet godt.
Saa var det tid for dans og dans bled et til kl fem paa morgenen da de andre gikk og la seg og jeg ble med paa bar. – Med andre ord en herlig feiring!!

De resterende dagene her I Natales har vaert rolige og fredlige, jeg har ikke gjort stort, men vet dere jeg nyter det i fulle drag og dagene ja de flyr av gaarde. Jeg slapper av og hard det godt, tusler rundt i byen og proever aa snakke spansk med de jeg bor sammen med. Har vaert paa klatretur i et fjell i naerheten som var herlig og fikk hjerte til aa banke, sett paa musikvideoer, lest og spist ris. Helt herlig! Dette livet liker jeg:)


Jeg haaper dere der hejmme har en fin romjulstid og at dere faar en fin nyttaarsfeiring og et enda finere 2007.


Nytaarsklemmer med varme tanker fra reisende tante Nora:)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home