Saturday, July 07, 2007

Palena Juli 07


Vinter i Patagonia det er noe for seg selv. Ikke det at vinteren her er saa mye anderledes fra det den er hjemme men det foeles liksom kaldere. Tempraturene er som i soer Norge, noen dager med regn, noen med snoe og noen med mnus ti. Ikke saa ille med andre ord og mye sol er det ogsaa saa jeg er ikke helt enig at vinteren er hard her. Men det er et stort MEN.... For ja det foeles kaldt....ikke utendoers men innendoers! Og dette har jeg nevn foer men maa si det igjen, patagonere hvet ikke hvordan forberede seg paa vinteren. Naa har det ikke bodd folk her i mer enn enn 100 aar til sammenligning med Norge... men det er da mulig aa laere en hel del paa hundre aar. Ved er noe som er kjekt aa ha naar vinteren kommer og det har de skjoent her.


Hvordan de skal lage toer ved har de dermed ikke skjoent, saa naar mai kommer (tilsvarende vaar oktober) begynner de aa hogge traer til ved for denne vinteren, saa gennerelt sett ligger veden og koker i ovnen i stede for aa brenne, med mindre du toerker den i steikeovne foer du brenner den da, og det er noe de gjoer hyppig. Naa ja, ved er en ting, doerer aog vinduer er en annen ting.

Innebekledning

Doble vinduer og yttedoerer finnes ikke her, heller ikke lister rundt doerer og vinduer noe som ressulterer i at du ha fri haarfoener naar det blaaser. Issulasion er ogsaa et fremmed ord, de tykkeste veggene har hele 10 cm her, og uten isulasion mellom lagene, naar husene i tillegg staar paa stolper, (for kjellere er enda ikke oppfunnet....) og det er et enkelt tregulv med et laminat oppaa saa er det heller gulvkaldt ja.... saa er det noen av dere som leser dette som jobber paa bygmakker eller glava isolasion kan jeg annbefale aa starte en butikk her nede og en aldrig saa liten reklamekanpanie paa tv. For tv det ser de paa ca 24 timer i doegnet og reklamen er like innteresant som det andre, eneste grunn til at tveen ikke er paa er at stroemmen har gaat noe den "heldigvis" gjoer innimellom... og da er det herlig stille.

Frisk og rask i mindre klaer enn inne.

Ja jeg er nokk en nordman til langt inn i hjerteroten naar jeg skriver dette men jeg maa innroemme at jeg savener skia mine her og aa se ungene leke ute naar det er fint vaer. Naar jeg sier jeg skal ut aa gaa en tur ser de paa meg med store forskrekkede oeyne og sier... " det er jo kaldt..." saa selv om sola skinner av alle sine krefter og snoene blinker paa sitt vakreste sitter ungene inne forran tven..... hutre hutre... ja gulvet de sitter paa er kaldt saa hvorfor ikke ut og loepe litt slik at de faar varmen i kroppen?


Oksespann er en fin ting men sleder har de ikke hoert om.



Til slakt.

Og Dyra.. det er en historie for seg selv... stort sett saa har dyra her det helt supert for de er frie som fuglene og loeper rundt i fjell og skog hele aaret. Men paa vinteren naar snoen kommer blir de sultne.. saa sultne at det hvert aar er en del som ikke overlever... ja det er sant, og naar det er en hard vinter med mye snoe ja da er de mange som bukker under av kulde og mangel paa mat. Det som er forunderlig er at gaardbrukerne hvert aar er like forundret og kloer seg i hodet av fortilelse over dyra som doer. "Hoey! har dere hoert om hoey... eventuelt silo...."?? Joa, de har naa hoert om det og lager et lite grann for den hesten som baerer de rundt hele vinteren, men til de andre... Trenger de det da??? det ser slik ut men enkelte tinge er det vankelig aa laere etter aa ha levd med snoe og vinter i ca 100 aar.

Hvorfor ikke parkere hesten i garasjen sammen med bilen?

Sarkastisk jeg? ja jeg er vel det, men disse tingene forunderer meg slik og jeg skjoener ikke hvorfor de ikke gjoer noe med det... for dumme er de ikke.. greit det er vanskelig aa faa tak i gode materialer of dyrt ogsaa, men det er ikke saa vanskelig aa tette den 3 cm store sprekken under doera... det er heller ikke saa vanskelig aa hogge ved hoesten i forveien...Men det kan hende at de liker aa fryse for da har de en god unskyldning til aa krype til koeys med noen... og det tror jeg de gjoer til stadigvekk for det er mange unge moedre her, og det mangler da heller ikke paa tilbud fra gifte menn. Men hjertevarmen her er ikke mindre selv om det er kaldt ute.

Ellers saa har jeg da vaert en og en halv maaned paa fluefiske kurs naa og jeg har kosa meg masse. Spessielt de foerst uken var bra de siste ukene har vaert litt i slappeste laget for meg. Og til neste helg saa har vi den avsluttende eksamen og da har jeg kommet meg gjennom 400 timer
paa spansk. Det er jeg litt stolt av.

Ved siden av teori om fisk og innsekter, kasteteknikker og forskjellig utstyr har vi vaert noe ute ved elva aa praktisert og bindt fluer. Og dett er noe jeg liker, fingerarbeidet med fluene, fargene og matrialene er en aktivitet som faar tia til aa flyve.
Ute ved elva er det ogsaa herlig. Bare det aa bruke naturen paa denne maaten, lytte til elvesuset og observere planter aa dyr liker jeg kjempe godt

... og fisket.. jo det er finte det ogsaa men jeg har enda til gode aa fange en fisk. Det eneste jeg har fanget er en doed kalv som laa aa floet i elva. Neste uke skal vi ut til elva i 6 dager saa jeg ber om fint vaer og gleder meg!



En ekte snoeoerret!

Reisen videre vet jeg ikke helt hordan blir. Jeg har muligheten til aa dra herfra om to uker men regner ikke med at jeg kommer til aa gjoere det. For meg er det ikke noe problem aa reise na naar det er kaldt men det er tungt for hestene.. for de trener mye mer mat enn paa sommeren og som dere har skjoent er mattilgangen for hester begrenset her. Saa jeg faar vente og see hvordan klimaet forandrer seg. Det er ogsaa vrient aa komme seg herfra opp til Puerto Mont for det er et stykke det ikke er vei og jeg er avhengig av aa reise over til Chiloe med baat og det er en dyr fornoeyelse, for jeg maa leie en hestetrasport og det hele. Saa foer jeg bestemmer meg for videre rute maa jeg undersoeke litt. Og jeg haaper jeg finner en god loesning raskt for jeg merker at jeg begynner aa bli rastloes etter aa legge ut paa veien igjen. Og det er nesten slik at jeg mesunner Magdalene at ho har dradd videre.
Mate med grapfukt er en herlig vinterdrikk!

Ho dro paa fredag som var, for aa utforske Chiloe foer ho drar til Buenos Aires for aa laere tango. Det er litt rart att ho har dradd for vi har tilbrakt 5 maander sammen mer eller mindre 24 timer i doegnet saa vi har blitt mer eller mindre godt kjent og vandt til hverandres selvskap. Det kommer nokk til aa bli litt stusselig aa fortsette alene uten henne.

Tante Chila

Men godt har jeg det og jeg bor hos en kjempekoselig gammel tante som holder fyr i oven 24 timer i doegnet og strikker ullsokker og skjerf til meg, har luensjen ferdig hver dag kl 12.30 slik at jeg kommer hjem til varm mat hver dag. Jeg kalger ikke paa det nei. Saa livet her er godt og jeg koser meg masse det skal sies, og jeg er ommgit av hyggelige, omsorgsfulle personer.

Jeg haaper dere nyter sommeren der hjemme, og mitt i min herlig het her i soer maa jeg innroemme at jeg savenr dere litt naar jeg tenker paa lange lyes sommer netter, skjekteturer, grilling paa skaera og mange gode venner...

Kos dere masseder hjemme.

Klemmer fra Nora:)

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hei Nora!
Besøkte siden din for første gang og er full av beundring og har stjerner i øynene etter å ha lest og sett på bildene dine!!! Magisk er det....!!!
Merkelig at du er i vinteren nå! Her har det vært vått og genservær stort sett hele tiden- så du har ikke gått glipp av noe spesielt bra sommervær...!
Kjempefin side du har laget!!! Stå på videre!!!
Stor klem fra gamle-hilde (varden):)

1:31 PM  

Post a Comment

<< Home